#الزم_بيتك... حرب وسوم ترفض المشاركة بمسرحية السيسي

#الزم_بيتك... حرب وسوم ترفض المشاركة بمسرحية السيسي

26 مارس 2018
(فايد الجزيري/NurPhoto)
+ الخط -
شنّ رواد التواصل المعارضون للنظام المصري والرافضون لهزلية الانتخابات الرئاسية، كما يصفونها، حرب وسوم مضادة للكتائب الإلكترونية، بعد تدشينها وسم #نازلين_نكمل_المشوار. ولم يكتف رافضو الانقلاب والمعارضون بإعادة التغريد على وسم #صوتك_مالوش_لازمة، فدشنوا وسمي #ماتنزلش و#الزم_بيتك.

واختار الوزير السابق، عمرو دراج، معلومة اقتصادية للتغريد في الوسم: "‏‎#ماتنزلش الانتخابات لتعبر عن احتجاجك على مستوى الديون اللي أوقعنا فيه ‎#السيسي. ما اقترضه في سنوات حكمه يساوي ما اقترضته ‎#مصر في 50 عاما".

وأكدت الصحافية نادية أبو المجد: "‏‎بالنسبة لي ‎#ماتنزلش بدأت بعد الانقلاب لأنه لا شرعية لمنقلب والرئيس الشرعي محمد ‎#مرسي في السجن. #مصر".


وطالبت أسماء: "‏أيها الشعب السيد العظيم ‎#ماتنزلش تدلي بصوتك.. اعملوا حاجة ايجابية أبوس إيد اللي خلفوكم ما حدش يدعم خاين ومجرم حرب، أرواح الشهداء لاعنة لكل من سيخضب يده فى انتخابات هزلية، السيسي بيستخدمكم مكياج يغطي بيه عن وجهه القبيح الذي تلوث بدماء الجميع، سكوت وصمت وقولنا خايفين من البطش والقتل".


وغردت إيمي: "‏‎#الزم_بيتك علشان كل الوعود اللي وعدنا بيها طلعت فنكوش". وقال "الظابط": "‏‎‏‎#الزم_بيتك علشان لو مقدرتش تقول الحق فلا تشارك في الباطل".

وأشار سالم حسين: "‏‎#الزم_بيتك فعلا كل إنسان شريف بيحترم نفسه على الأقل أن تلزم بيتك". وبالأرقام علق "ناشط في حركة عيال": "‏‎#الزم_بيتك علشان إحنا مديونين بـ 75 مليار دولار ديون خارجية، و3 تريليون ديون داخلية، أكتر من 40 مليون تحت خط الفقر، 3 مليون أطفال شوارع، 35 مليون عاطل، 27 مليون فى العشوائيات، المركز الأخير في مستوى الصحة والتعليم والمعيشة وجاي تقولي انزل".

وعدد شريف راغب دواعي لزوم البيت: "‏‎#الزم_بيتك علشان الترهيب والتهجير والعنف ضد السكان. علشان الـ1000 ك الي اتوهبوا لمحمد بن سلمان. علشان المجندين الي بيروحوا ضحايا الفشل الأمني. علشان سينا أرض مصرية وأهلها جزء لا يتجزأ من النسيج المصري".

المساهمون