برج بيزا المائل في #الإسكندرية​

"برج بيزا المائل في #الإسكندرية​"

01 يونيو 2017
المبنى المائل في الإسكندرية (تويتر)
+ الخط -




في واقعة فساد جديدة، تسبّب انهيار عقار قديم خالٍ من السكان في منطقة الأزاريطة بمحافظة الإسكندرية، شمال مصر، في  ميل عقارٍ مجاور، مكوّن من 13 طابقا.

وعلى وسم "#الإسكندرية"، غرّد مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي لمتابعة تطور الموقف وللتعليق على الحدث بين المطالبة بمحاسبة المسؤول والسخرية من الصور المرفوعة للعقار المائل.

وكتب آدم حمدي: "#الإسكندرية برج إسكندرية المائل وسلم لي على اللي ماسكين الحي والمحافظة". وطالبت كليوباترا بمواجهة المرتشين: "منطقة الأزاريطة، عمارة مالت على الأخرى.. ربنايستر#نداء استغاثة للحكومة.. نضفوا الأحياء بياخدوا رشاوى والناس بتموت".


وتساءل حنفي: "#الإسكندرية والحال المايل.. هو بس السؤال الفني ... ده 16 دور، أومال اللي قدامه وواخده بالحضن كام؟". وبسخرية غرد تامر الصغير: "مفيهاش حاجة لما نسند على بعض والعمارات لبعضيها برضو!! #مصر#الإسكندرية".


واعترضت جاسمين على التشوّه: "دمّروا العمارات القديمة الجميلة وبنوا المسوخ ديه، حد يتخيل إن ديه الأزاريطة؟ البلد كلها عشوائيات خلاص".



وغرد أكرم: "بقى عندنا برج بيزا المائل في #الإسكندرية". واعتبر "بلبل مش حيران"، الوضع العام شبيهاً بوضع العقار: "حال مصر في عصر الانقلاب حال مايل زي دي.#مصر| ميل برج سكني بمنطقة #الازاريطة في #الإسكندرية عقب انهيار عقار مجاور".

ومطالبا بالعقاب، كتب حسن بهتيمي: "آدي آخرة فوضى بناء العقارات المخالفة للارتفاعات.. كارثة يا محافظة إسكندرية فين الحكومة، فضحتونا بين البلاد".

المساهمون