#طوابير_البطاطس "الإخوانية" تتغلب على مؤيدي السيسي

#طوابير_البطاطس "الإخوانية" تتغلب على مؤيدي السيسي

28 أكتوبر 2018
(فرانس برس)
+ الخط -
لقطتان عن البطاطس وأزمتها في مصر اهتم بهما رواد مواقع التواصل الاجتماعي. الأولى كانت فيديو لتوفيق عكاشة العائد بعد غياب، يتهم فيه الإخوان بالتسبب في أزمة البطاطس، أما الثانية فكانت لطوابير المواطنين أمام منافذ الداخلية التي تقوم ببيع البطاطس المصادرة من مخازن المتهمين بالاحتكار بأسعار منخفضة.

قال توفيق عكاشة على شاشة قناة "الحياة" المملوكة لـ"إعلام المصريين" التابعة لجهاز المخابرات، في برنامج "مصر اليوم": "المحاصيل اتلعب فيها والجرجير اتلعب فيه والرابطة بعد ما كانت 8 شجيرات بقت 6، والجرجير ده موضوع مهم وأنا متابعه".

وتابع: "والبطاطس اللي ارتفع سعرها لـ14 جنيه الإخوان هم السبب والسلفيين، راحوا سلفوا الفلاحين علشان يزرعوا بطاطس، وبعدين خدوا منهم المحصول وخبوه في المخازن، علشان يرتفع سعرها ويحرجوا الدولة قدام المواطنين".

الفيديو تداوله رواد مواقع التواصل، كدليل على إصرار إعلام العسكر تحميل فشله في موضوع البطاطس على "شماعة الإخوان".
أما طوابير البطاطس أمام منافذ الداخلية، فكانت مادة للسخرية وانتقاد النظام، وانتشرت صور الطوابير على مواقع التواصل الاجتماعي.

صاحب حساب "مصري" لفت نظره: "‏الناس اللي نزلت تقف في طوابير البطاطس أكتر من اللي نزلت تنتخب بلحة.. البطاطس بقا ليها شرعية أكتر من بلحة".
وذكر الصحافي محمد الإمام بتصريح السيسي مع صور طوابير البطاطس: "‏قالك وبكرة تشووووفوا مصر!! ‎#طوابير_البطاطس".



وكتب أحمد بدوي: "‏عملنا ثورة علشان نخلص من طوابير العيش والحمد لله بقينا نقف في طوابير البطاطس وكمان مسروقة".

وخاطب وليد موسى المواطن: "‏كنت بتقف في طابور عشان صوتك يفرق وكنت بتسب وتلعن .. النهارده واقف في طابور عشان البطاطس تفرق .. عقبال طابور السكر والفول والرز والفاصوليا والعدس واللبن وقضيها طوابير. #البطاطس #وبكره_تشوفوا_مصر .. مش أحسن ما نبقى زي الصومال".

وعلق خالد أبو الدهب: "‏ليست طوابير الانتخابات وليست طوابير علاج الايدز أو فيروس c وليست طوابير التبارك بسيدنا السيسى وليست في سوريا او العراق .. إنها البطاطس مقابل الكرامة".

وغرد أسامة أبو السعود: "‏أظن أن السوشيال مؤثرة جدا جدا.....لدرجة انها تخلي الدولة تخوض معركة البطاطس وفالآخر تصور المصريين وهما طوابير كل واحد مستني ياخد كيلو يروح به لعياله.... قمة السخرية من دولة بحجم مصر وصل بها الحال الى هذه الدرجة انت متخيل إحنا وصلنا لفين ؟ حسبنا الله ونعم الوكيل".
وسخر محمد: "‏وليشهد التاريخ أن القوات المسلحة عملت طابور بدون رقص.. طوابير البطاطس".

المساهمون