مصريون بعد استهداف "بطل 14": #ارحل_ياسيسي... #ارحل_يا_فاشل

مصريون بعد استهداف "بطل 14": #ارحل_ياسيسي... #ارحل_يا_فاشل

06 يونيو 2019
تحميل السيسي المسؤولية (فيليب ووجازر/فرانس برس)
+ الخط -
أعاد مغردون مصريون التدوين على وسمي #ارحل_ياسيسي و#ارحل_يا_فاشل، للمطالبة برحيل الرئيس عبد الفتاح السيسي، تعقيباً على العملية الإرهابية التي استهدفت كمين "بطل 14" على الطريق الدائري في مدينة العريش بشمال شبه جزيرة سيناء، بعد صلاة فجر أول أيام عيد الفطر.

ورغم محاولات الكتائب الإلكترونية تدشين وسوم مضادة، مثل #كلنا_معاك_ياسيسي ووسم #الداخلية_تثأر_لشهدائها، والذي أطلقوه عقب بيان للداخلية المصرية عن تصفية مرتكبي الحادث، تصدر الوسمان المطالبان برحيل السيسي قائمة الأكثر تداولاً في مصر. وحمّل رواد مواقع التواصل الاجتماعي السيسي المسؤولية عن مسلسل الدماء في سيناء، رغم وعوده المتكررة بالقضاء على الإرهاب هناك.

ووصف مجدي كامل مصر في عهده: "‏عزبة السيسي. ‎#ارحل_يا_فاشل". وكتب علي مظلوم: "‏يومين من القتل في سيناء فلا يدري المقتول لمَ قُتل ولا القاتل لمَ قَتل. نظام عسكري فاشل يستمد بقاءه من دماء المصريين مدنين كانوا أم عسكريين. #الداخلية_تثار_لشهدائها ‎#ارحل_يا_فاشل".

وتقمصت آمنة شخصية السيسي: "‏‎#ارحل_يا_فاشل.. الدعم يوصل لما نتأكد انوا اللي في الكمين كلهم ماتوا وبعدين نتهم الإخوان ونصفي المختفين قسريا وننفذ أحكام إعدام". وعلق إبراهيم: "إحنا نركز في الكحك علشان ده الموسم بتاعنا.. وتولع سيناء. ‎#ارحل_يا_فاشل".


وتساءل صاحب حساب "فيك من ملامحي": "‏ولحد امتى هايفضل لونك يا بلدي وريحتك دم.. كفاية حتى في يوم العيد نصحا على الألم والهم. ‎#ارحل_يا_فاشل".

وبحزن، غرد صاحب حساب "عظمتو": "‏شباب بيموت هدر علشان تفضل تخوف العالم بالإرهاب.. شباب ملوش ذنب غير انه لازم يتجند علشان يبدأ يشوف مستقبله.. انتهى عمره بسبب انك وقادة الجيش مهتمين بالعمولات والسمسرة في صفقات السلاح وعوائد قاعات الأفراح والمشاريع .. الله يرحمهم وينجي الموجودين ويعدي أيامهم على خير. #ارحل_يا_فاشل".

وكتب عمرو حنفي: "‏الحوادث اللي بتكرر كتير دي في سينا بيتدل على وجود خلل في المنظومة العسكرية والدليل على كده حادث طريق الواحات. ‎#ارحل_يا_فاشل".

وتقمص جمال الدين السيسي يرد على الوسم: "‏‎#ارحل_ياسيسي.. أرحل قال.. الناس دي عبيطة ولا إية.. والقصر اللي بأبنيه في العالميين دا مين هيعيش فيه".

وتمنت هالة البوشي: "‏‎#ارحل_ياسيسي.. وشيلنا هم كتير يااااااارب فرحنا.. ومصر شايلة كتير.. جراحها وجراحنا.. الحمل زاد لكن ياما بكينا في مسا.. ونصحا الصبح تفرجها في صباحنا... الله يكتب لك رحيل بلا عودة".

وعن الحادث قال محمد عيسى: "حرب بين أفراد كمين للجيش والمهاجمين لمدة 3 ساعات. ولم تصلهم نجدة.. جريمة قتل متعمد يحاكم عليها رئيس الدولة ووزير الدفاع والجنرالات. #ارحل_يا_فاشل ‎#ارحل_ياسيسي".

وعن التسجيل الصوتي المسرب تساءل أبو علام: "‏موجة راديو لاسلكية خاصة بالجيش.. مين اللي يقدر يخترقها .. ومن امتى بتتسجل.. ومين له مصلحة في تسريب نداء استغاثه زي ده.. وإيه الاستفادة منه غير إنه يُدين كل الجهات. #ارحل_ياسيسي".

المساهمون